exclusion

Jozef Van Wissem

Jozef Van Wissem to ceniony holenderski lutnista i kompozytor, którego związek z lutnią jest niemalże fizyczny. Jego fascynacja złożonością tego instrumentu napędza jego nieustanne poszukiwania nowych brzmień i możliwości muzycznych.

 

Przez lata Van Wissem wydał liczne solowe albumy, współpracował z takimi postaciami jak Jim Jarmusch i Tilda Swinton, a także skomponował nagradzane ścieżki dźwiękowe do filmów i gier komputerowych, w tym do „Only Lovers Left Alive” i „A Prince” (2023).

 

Jego twórczość to unikalne połączenie klasycznych form renesansowych i barokowych z nowoczesnymi dronami, elektroniką i nagraniami terenowymi. Ta fuzja tradycyjnych i współczesnych dźwięków, inspirowana również sceną no wave i industrial, tworzy medytacyjne, a zarazem intensywne doświadczenie słuchowe. Portal The Quietus określił go jako „prawdopodobnie najbardziej znanego lutnistę na świecie”.

 

Ostatni album Van Wissema, „The Night Dwells in the Day”, powstał w czasie lockdownu w Warszawie, gdzie artysta dzieli czas między to miasto a Rotterdam. Album zawiera hipnotyzujące melodie i atmosferyczne pejzaże dźwiękowe, odzwierciedlające tematy izolacji i dualizmu. Szczególnie wyróżnia się utwór „The Call of the Deathbird”, z gościnnym udziałem Hilary Woods.

 

Oprócz pracy w studio, Van Wissem jest znany ze swoich występów na żywo, które często obejmują uznane na całym świecie interpretacje muzyczne do niemego kina, takie jak „Nosferatu” i „The Fall Of The House Of Usher”. Jego oddanie łączeniu bogatych tradycji muzycznych z nowoczesnymi eksploracjami sprawia, że jego twórczość jest zarówno ponadczasowa, jak i innowacyjna.

 

Jozef Van Wissem nieustannie zachwyca publiczność na całym świecie swoją głęboką i sugestywną muzyką, pokazując, że lutnia pozostaje wiecznym i niezwykle ważnym instrumentem w nowoczesnym pejzażu muzycznym.

Kraj pochodzeniaHolandia
Albumy:

Retrograde: A Classical Deconstruction (2000, Persephone)
Narcissus Drowning (2002, Persephone)
Simulacrum (2003, BVHaast)
Objects in Mirror Are Closer Than They Appear (2005, BVHaast)
A Rose by Any Other Name: Anonymous Lute Solos of the Golden Age (2006, Incunabulum)
Stations of the Cross (2007, Incunabulum)
A Priori (2008, Incunabulum)
It Is All That Is Made (2009, Important Records)
Ex Patris (2010, Important Records)
The Joy That Never Ends (2011, Important Records)
Arcana Coelestia (2012, The Spring Press)
Nihil Obstat (2013, Important Records)
It Is Time For You To Return (2014, Crammed Discs)
Partir to Live (2015, Sacred Bones)
When Shall This Bright Day Begin (2016, Consouling Sounds)
New Lute Music For Film (2017, Incunabulum)
Nobody Living Can Ever Make Me Turn Back (2017, Consouling Sounds)
We Adore You, You Have No Name (2018, Consouling Sounds)
Ex Mortis (2020, Consouling Sounds)
Behold, I Make All Things New (2022, Incunabulum)
Nosferatu, The Call Of The Deathbird (2022, Incunabulum)